Editorial Complaints Unit,
BBC,

Media Centre,

Media Village,

201 Wood Lane,

London

W12 7TQ

Wednesday 22™ February 2006

Re: BBC1 Panorama: ‘A Question of Leadership’ broadcast on Sunday 21*
August 2005.

Dear Sirs,

We are writing to you following our complaint to Mike Robinson (Editor, Panorama)
about the above-mentioned edition of Panorama and his subsequent response to the
Muslim Council of Britain dated 30™ September 2005. We apologise for the delay in
writing to you as we have been very busy with other matters.

Naturally, we are very disappointed with Mr Robinson’s response and his failure to
accept that his reporter, John Ware, made a grossly unfair documentary about the
Muslim Council of Britain and its response to extremism and the terrorist threat
facing the United Kingdom.

So, now we ask you to look into our major objections listed in the attached pages and
investigate our concerns.

Yours faithfully,

Mr Inayat Bunglawala,
Secretary,

Media Committee,

The Muslim Council of Britain



[Summary of the MCB’s Major Objections to 21.8.05 edition of Panoramal]

a) The programme tried to portray the MCB as being ‘in denial’ about extremism. At
the outset of the programme, the reporter, John Ware drew attention to the London
bombings and stated:

‘[Sir Igbal Sacranie is] the Secretary General of the Muslim Council of
Britain. After the British bombing of the bar in Tel Aviv, Sir Igbal said it
hadn't marked a growth in Islamist extremism here. Now he does admit there
is a problem.’

There can be no doubt, upon reading the above words that Mr Ware equates acts of
terrorism committed by Muslims with ‘Islamist extremism’. We believe that Mr
Ware’s implication that Sir Igbal Sacranie and the MCB were slow to recognise the
terror/extremist threat is demonstrably untrue.

The Panorama team made no mention whatsoever during their entire programme to
inform their viewers of the MCB’s efforts to help promote the common good and
avert a terrorist attack in the UK by issuing an emergency appeal — immediately
following the Madrid bombings in March 2004 - to every Islamic organisation and
mosque in the country urging vigilance against the terror threat and cooperation with
the police. In addition, in September 2004, the MCB printed 500,000 copies of a
Pocket Guide on Rights and Responsibilities. This contained a section on ‘Vigilance
and the Terror Threat’ in which we prominently printed the Anti-Terror Hotline
Number. The Pocket Guide had been produced in consultation with ACPO
(Association of Chief Police Officers).

Furthermore, during a ‘Take Two’ debate organised by and printed in The Guardian
in September 2004 between the Muslim journalist Faisal Bodi (who at the time was
sceptical of the terror threat facing the UK) and myself, I said:

‘Both the [MCB] letter and the [MCB Pocket] guide accept that, in the wake
of the terrible Madrid train bombings last March, there is an increased terror
threat to the UK. We reiterate that averting a terrorist attack in which
innocents would be put in jeopardy is an Islamic imperative, and it is the duty
of all - Muslims included - to help the authorities prevent such an atrocity.’

Why was this none of this mentioned in the Panorama programme? It cannot have
been for lack of time as it was a ‘specially extended edition’. It is hard for us to avoid
the conclusion that this information was deliberately omitted by the Panorama team
because it would have perhaps fatally undermined the ‘denial’ case that John Ware
was trying to build about the Muslim Council of Britain.

b) One voice quoted approvingly in Ware’s documentary was Dr Ghayasuddin
Siddiqui who was introduced in the programme as being the ‘Director of the Muslim
Institute’. We were told in the programme by Mr Ware that:



‘a decade ago he believed Islam and politics should be fused. Now he thinks
the only way Muslims will join the mainstream is if that link is broken.’

Why did John Ware not inform his viewers that Dr Siddiqui is actually far better
known in the media as being the head of the so-called ‘Muslim Parliament’? Indeed,
Dr Siddiqui issues almost all his statements in his capacity as the head of the ‘Muslim
Parliament’. See for example the following website:

http://www.muslimparliament.org.uk/

When Dr Siddiqui makes a media appearance it is also almost invariably in his
capacity as head of the ‘Muslim Parliament’. Yet, Panorama for some reason
described him as the ‘Director of the Muslim Institute’. Why was his far more well-
known role in the ‘Muslim Parliament’ not relayed to the Panorama viewers? Could it
be that the ‘Muslim Parliament’ by-line was deliberately omitted because it would
have undermined Mr Ware’s argument about the need for Islam and politics to not be
‘fused’?

In his response to us, the Panorama editor, Mr Mike Robinson, said:

I cannot see the relevance of your point about the Muslim Parliament. As you
are no doubt aware, it no longer campaigns for a separate parliament and
concentrates largely on civil liberties issues and aspects of life within the
Muslim community such as forced marriages.

We find Mr Robinson’s answer tellingly evasive.

Furthermore, even a cursory look at the Press Releases section of the ‘Muslim
Parliament’ website reveals that Dr Siddiqui continues to routinely comment on issues
of politics from his own Muslim perspective on behalf of the ‘Muslim Parliament’.

c¢) John Ware’s Panorama programme presented an on-screen quotation from the late
Pakistani [slamic scholar Mawlana Mawdudi (1903-1979) as saying that an Islamic
state — which his party Jamaat-I-Islami continues to campaign for - bears:

“...a kind of resemblance to the fascist and communist states...”

The purpose of Panorama quoting this line seems to us was clearly to try and create a
certain negative impression in the minds of its viewers about the MCB affiliate, the
Islamic Foundation, whose Chairman, Professor Khurshid Ahmad, was shown on
Panorama as being a prominent member of the Jamaat-I-Islami party.

It is well known that it is possible through mischievous editing to choose carefully
selected words from the writings of just about any author which can then make it
appear to suggest he is saying the polar opposite of his actual position. This task is
made all the more easier if viewers are shown the writings of a foreign author who
was writing in a rather different time and place. What is less well known is that
programmes such as the BBC’s Panorama would indulge in this kind of manifestly



dishonest practice. Compare the above selective quotation that Ware provided his
viewers with the very next few lines from Mawdudi’s book, Islamic Law and
Constitution:

“Considered from this aspect the Islamic State bears a kind of resemblance to
the Fascist and Communist states. But you will find later on that, despite its
all inclusiveness, it is something vastly and basically different from the
totalitarian and authoritarian states. Individual liberty is not suppressed
under it nor is there any trace of dictatorship in it. It presents the middle
course and embodies the best that the human society has ever evolved.”
(Islamic Law and Constitution, Chapter on The Political Theory of Islam, 9th
edition, Lahore, 1986, p146)

In the lengthier quotation above, it is evident that Mawdudi was actually saying
something very different to what the carefully selected quote that Panorama presented
to its viewers. Mr Ware’s underhand behaviour here reflects poorly both on Panorama
and the BBC.

In his response to the MCB, Mr Robinson said that Panorama had not included the
latter part of the quotation because:

This claim was one that the production team and I considered as flying in the
face of known facts about Mawdudi's own values.

This is a quite remarkable statement. What it seems to be saying is that the Panorama
team were fully aware that the fuller quotation would have shed light on what
Mawdudi was trying to say, but they deliberately left it out because they thought that
Mawdudi was purposefully dissembling.

To us, this incident serves to make it abundantly clear that it is actually Mr Robinson
and John Ware’s Panorama team that were actively engaged in the dissembling.

d) Ware spoke appreciatively of those Muslims who do not allow their faith to
influence their political outlook. He went to a mosque in Birmingham and said
that:

‘Muslims here follow the Sufi stream, like most in Britain. They do not
politicise their faith, theirs is personal and spiritual.’

It is indeed true that many Muslims admire Sufi teachings. However, Ware did
not provide any evidence whatsoever to show that ‘most” Muslims in the UK follow
the ‘sufi stream’ or that they believe that Islam should be ‘personal and spiritual’.

In his response to the MCB, the Panorama editor, Mike Robinson, failed to address
this misleading comment by his reporter, John Ware.

Furthermore, the idea that Sufis follow a ‘personal and spiritual’ Islam is
another common misconception and shows insufficient research on Ware’s part.



The primary anti-colonial jihadist movements of the 19th and 20" century were all
sufi inspired. Imam Shamil in Daghestan belonged to the Naqshbandi order, Umar al-
Mukhtar in Libya to the Sanusi order, Amir Abdul Qadir in Algeria to the Qadiri
order, and so on.

e) Ware stated in the programme that:

‘One overt sign of separateness is that of Muslim women covering
themselves.’

Mr Ware’s bias against Islam becomes clear here. Why is the wearing of the hijab or
jilbab regarded by John Ware as a ‘sign of separateness’? Did the Muslim women that
Mr Ware interviewed say that they covered themselves to be ‘separate’ or to fulfil
their understanding about Islam’s teachings concerning modest dress? In addition, we
cannot recall Panorama ever describing the wearing of the Sikh turban or the Jewish
yarmulka (skullcap) as constituting ‘signs of separateness’.

f) Mehboob Kantharia was described at the outset of the John Ware programme as
being both a 'founding member' of the MCB and a member of its Central Working
Committee 1997-2004. We have looked at our records and can only find him listed as
being a member of the CWC from 2002 to 2004. In his response to us, Mr Robinson
said that they had obtained information in good faith from Mr Kantharia and Mr
Yousuf Bhailok (the former Secretary-General at the MCB). This explanation is not
acceptable — if Panorama have stated as fact something which is incorrect then they
should clearly apologise for misleading their viewers. My own recollection of Mr
Kantharia is of a person who was quite peripheral to the MCB and its workings.

g) In the segment about the Holocaust Memorial Day, John Ware questioned why the
MCB only included mention of Muslim countries in its explanation of why the day
should be made more 'inclusive'. When Sir Igbal Sacranie clearly stated that genocide
in non-Muslim countries such as Rwanda had indeed been mentioned in our
correspondence with the Home Office, Mr Ware said scathingly in a voiceover:

"It's true - the MCB did cite Rwanda - but only after the story broke accusing
them of boycotting Holocaust Memorial Day. When the MCB published their
letter to the Home Olffice it mentioned by name only Palestine, Chechnya and
Kashmir.”

Mr Ware’s commentary here was thoroughly misleading. We are attaching to this
complaint a letter we wrote to the Home Office on 2nd December 1999 when the idea
of a Holocaust Memorial Day was first mooted, clearly citing Rwanda as an example



of why the title of the memorial day needed to be more inclusive and be renamed to,
for example, a Genocide Memorial Day. Here is an extract from that letter:

The Muslim Council of Britain suggests that following the Holocaust a
number of similar tragedies have befallen humanity. The killing fields of
Cambodia, the massacres in Rwanda, the ethnic cleansing and genocide of
Muslims in Bosnia and Kosovo come immediately to mind. It is no
coincidence, we feel, that in recent times Muslims have become the victims of
genocide in Europe. (MCB Letter to the Home Office, 2nd December 1999)

As you can see the letter demonstrates that Sir Igbal was indeed correct when he
stated that the MCB had raised the case of the Rwandan genocide previously. It is
notable that Mr Ware did not subsequently make any attempt to contact the MCB
office to obtain the correspondence that Sir Igbal referred to. Instead he disgracefully
rushed to broadcast a segment in which he sought to portray Sir Igbal as being
untruthful.

In his response to the MCB, Mr Robinson stated:

Your reference to this earlier letter, which to our knowledge had not been
published previously, misses the point. In the 1999 letter Rwanda was simply
included in Sir Igbal's response to the Government canvassing the views of
faith groups about the idea of establishing a Holocaust Remembrance Day.
Rwanda was not cited as a reason by the MCB for boycotting the event two
years later - nor was it until, as we accurately reported, the boycott was
challenged in January 2005 by the Sunday Times.

Mr Robinson’s response here is curious. He seems to grudgingly acknowledge that
the MCB had indeed cited the Rwandan genocide as an example of why the name of
the memorial day should be made more inclusive, but says that because we did not
repeat the mention of Rwanda in some of our later correspondence that this somehow
justified his reporter’s observations. This is completely unacceptable reasoning.

In fact, Mr Robinson’s quite arrogant reply only serves to further exemplify the unfair
and biased nature of the Panorama documentary. In his response to us, Mr Robinson

claimed that:

1 have found there to be no truth in your claims that this programme was
dishonestly presented, maliciously motivated or Islamophobic.

We can only hope that after reading the above examples we have detailed that you
will come to a rather different and more objective conclusion.

h) On September 7™ 2005 we wrote to BBC Complaints department about an item
which appeared on the Panorama website. Our letter can be seen at the following link:

http://www.mcb.org.uk/media/letter110.php




To date we do not seem to have received a response to that letter. We would ask that
you urgently look into this as we still want an explanation into the issues we raised in
that letter.

To summarise, we believe that the Panorama programme, ‘A Question of Leadership’
was a calculated and deliberate attempt to undermine the Muslim Council of Britain
through very underhand journalistic means. It is highly regrettable that a programme
like Panorama allowed itself to be used for this purpose by those elements that are
hostile to British Muslims.

Mr Inayat Bunglawala,
Secretary,

Media Committee,

The Muslim Council of Britain



